THE PAST

talking about love.

love mean in bahasa mlysia is cinta. cinta bermula pada dua orang yang saling mempunyai perasaan yang suka sama suka. ianya mempunyai kasih sayangg yang teramat.segelintir juga berlaku pada kawan. kawan yang lama berkawan dgn kita. sejak peringkat kecil atau peringkat remajaa.CINTA adalah perasaan yang bergetar dalam hati.CINTA adalah perasaan ingin melindungi.CINTA memberikan perhatian.CINTA adalah perasaan ingin memiliki.cinta itu perasaan tidak bisa dijabarkan. cinta itu sesuatu yg dirasakan oleh pribadi seseorang. cinta itu bisa membuat seseorang senang dan juga bisa membuat orang sakit hati.cinta itu tidak harus memiliki, tidak punya mata, penuh pengorbanan.cinta tidak harus diucap tapi cinta harus dirasa.sesetengah orang adalah makna cinta saat datang menghampiri jiwa yang kelam && cinta adalah ungkapan perasaan.cinta itu buta namun bkn berarti mengemis.cinta itu sebuah perasaan yang tulus untuk saling setia dan mengerti satu sama lain.cinta adalah anugrah terindah dari Tuhan,tanpa cinta kita tak akan harmonis dalam kehidupan. permulaan bercinta amat sukar untuk mempercayai antara satu sama lain. ia mengambil masa yang lama untuk mempercayai satu sama lain. dalam pertemuaan yang pertama juga berlakunya perasaan malu untuk bertegurr satu sama lain. pertemuan pertama adalah pertemuan yang istimewa pada pasangan yang baru terjalin. dalam pertemuan pertama pasangan memperkenalkan masing2 kepada pasangannya. pertanyaan yang pertama adalah asal usul dan diikuti dengan hal keluarga.

Tetapi dengan merasai kehadiran cinta, perkara itu tetap berlaku apabila timbul pada saat dan ketikanya. Lebih menakjubkan lagi, fanomena cinta kini dapat dilihat dengan pendekatan sains apabila para saintis mendapati cinta amat mempengaruhi biologi manusia,lebih-lebih lagi aktiviti otak. Bagi saya, cinta itu adalah tarikan emosi yang percaya kepada nilai-nilai terbaik dalam hidup yang dikongsi bersama pasangan berteraskan kepercayaan dalam memenuhi matlamat hidup bersama.

Bagi mengetahui apakah nilai-nilai yang dipegang oleh seseorang dalam memahami erti cinta, kenalpasti apakah perkara-perkara penting yang dipercayai pasangan sebagai unsur-unsur dalam percintaan.

Setiap dari kita menginterpretasikan cinta dengan maksud pelbagai. Kita mewakilkan perkataan cinta dengan perkataan-perkataan lain seperti amanah, percaya satu sama lain, sedia berkorban, ikatan sepanjang hayat dan seumpamanya. Ambil kira perkataan-perkataan yang digunakan pasangan untuk menjelaskan maksud cinta dari kefahamanya. Perkataan-perkataan tersebut memberi gambaran awal jangkaan dirinya terhadap kita apabila sedang menjalinkan hubungan.